Am convingerea certa ca este
cunoscut de toata lumea aspectul coroborarii conducerii unui automobil si
tastarea intensa a mesajelor pe telefonul mobil, dar mai ales efectele
tulburatoare pe care le poate comporta. Condusul, in fapt, fara nicio alta
interventie din exterior, este un mecanism complex ce necesita o atentie majora
si o dexteritate a manipularii si interpretarii reactiilor imediate si mai
mare. Anual se inregistreaza mii de decese pe fondul acestor produse
tehnologice irezistibile care distrag atentia soferului si provoaca accidente uneori minore, alteori majore. Problema manifestata in contextul acestor
discutii este aceea ca populatia nu constientizeaza pericolul intampinat in
trafic la fiecare pas, fiindca fiecare functie exercitata pe telefonul mobil ne
devine, automat, calauza viselor spre fatalitatea situatiei finale. Pericolul
rutier pricinuit de aceasta cauza minora in aparenta, se infatiseaza deopotriva
si pietonilor si conducatorilor auto, dar si pasagerilor care utilizeaza
transportul in comun sau sunt musafiri in cochilia pe patru roti. Intrucat
traim intr-o societate tulbure si nebuna, in esenta, marcata de griji, nevoi,
idealuri, datorii, totul se face in graba, fiind astfel suprimat dreptul la
viata. Totul se deplaseaza cu o viteza ametitoare, inclusiv viata insasi, iar
rabdarea nu mai este demult cuvantul de ordine al functionarii mecanismului
uman, a devenit un termen mort, ucis, chiar toxic in vocabularul curent al
oamenilor.
Am fost recent tartorul unor
imprejurari situate la limita dintre cer si pamant, dintre viata si moarte,
dintre viu grai si gangurirea viselor, dintre lumina si intuneric. Poate va
pare ireal caracterul relatarilor mele, insa este nici mai mult, nici mai putin,
nici mai insemnat, nici mai infim decat purul adevar capabil sa mobilizeze si
sa responsabilizeze publicul auto in vederea reducerii numarului semnificativ
de accidente pricinuite de acest uz indispensabil. Aderenta foarte buna a
pneurilor era vizibil ineficienta sub umezeala asfaltului rigid, in fapt,
foarte lunecos si fatarnic doar la suprafata de contact cu roata masinii, pe
mai departe insa, parea a fi inofensiv, fara niciun drept de replica asupra
celor care zilnic ii calcau pragul. Susurul lin al automobilului curgea pe
drumul aproape eliberat de inflexiunile vietii. Era pustiu asemenea hoiturilor
care zac livide pe marginea soselei, desclestate voit ori involuntar de
propriul suflet care, in graba noptilor tarzii, a fost uitat in ascensiunea sa
catre infinitul constelatilor ce-l adapostesc acum. Semaforul se infatisa inaintea carosabilului, iar pe
el, sub lumina sticlie zugravita in bura umeda a solului, trecerea de pietoni
ma determina intr-un ultim moment lipsit de discernamant, sa eliberez
acceleratia intr-un accent profund de frana intoarsa din loc. Exact ca pe
strada, nici pe "zebra" nu aparuse niciun cetatean alarmat de ora
tarzie. Cortegiul de lumini de pe placheta semaforului relua parcursul
anterior, monoton, pornind sub un semnal verde ce stralucea in proiectia
parbrizului. Eu imi continuam tacit discutiile cu prietena prin what's up si,
intre timp, mai dadeam curs unor invitatii de apreciere pe facebook. Doar mai
tarziu am observat ca deja se facuse verde si am calcat cu incredere pedala de
acceleratie. Ma gandeam, bulevardul e liber, orologiul se apropia in bataia sa
de orele 12 ale noptii, trebuie sa ajung mai degraba acasa. Dupa intersectia de
la Piata Romana, pledand cu rafinamentul motorului pentru cateva clipe in fata
Academiei de Studii Economice, petrec cateva momente pe faimosul bulevard
Lascar Catargiu, urmand sa ies prin strada General Gh. Manu in deschiderea
portilor Garii de Nord. Telefonul incepe sa bipaie, un mesaj nou, o noua
complicatie fatala. Viteza mare, in stanga mi se deruleaza interfata
peisagistica a traseului, maiestria in arta arhicturala a entitatilor
arhitectonice care infatisau tabloul veridic al Bucurestilor. Un nou apel, imi
arunc ochii asupra mesajului, intrarea in Gh. Manu se ingusteaza, orizontul de
apel tehnic auto se stinge, o focusare de moment asupra raspunsului, un puseu
de tensiune, si un sunet ascutit sfarseste trilul de coliziuni. Capota aburinda
fosnaia amenintator in creierul gandurilor mele. Am ratat intrarea. M-am trezit
brusc din adormirea vesnica a trupului amortit. Suna telefonul. Il cautam. Era
pe capota, sub stergatoare. Doua apeluri pierdute: 072-...era mama.
Cateodata parca ne e lehamite
sa intelegem un lucru simplu, bine definit. Experienta personala mi-a oferit
ad-hoc o lectie de viata importanta. Nu suntem fiinte polivalente bine
conturate. Nu putem indeplini mai multe functii complexe. Suntem un sistem
anatomic si mai ales psihic foarte bine dezvoltat si integrat in multiple
situatii complicate, dificil de exprimat, insa condusul ne preia atentia a buna
parte din aceste procese psihice, din aceste indeletniciri. Nu tastati in timp
ce conduceti. Nu va puneti viata in pericol inutil, pentru ca dincolo de
elementele statice din trafic, exista intr-un numar insemnat si cele mobile,
imprevizibile, cum ar fi o masina parcata ori un caine care a decis sa
traverseze neregulamentar tocmai in acel moment, astfel ca totul devine si mai
dificil de controlat. DON'T TEXT AND DRIVE!!
P.P.S. Articol publicat in cadrul competitiei SuperBlog 2014!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu